Ilmoitustaulu | Palaute | Sähköinen asiointi | Yhteystiedot
Liminka
Valikko
Etusivu / Varhaiskasvatus ja koulutus / Perusopetus / Liminganlahden yhtenäiskoulu / Erityisopetus

Erityisopetus

Kolmiportainen tuki ja erityisopetus      

Liminganlahden yhtenäiskoulun oppilas voi saada oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä tukea mm. erityisopetuksesta. Tarvittavan erityisopetuksen muotoon ja laatuun vaikuttavat monet asiat. Jos oppilas tarvitsee säännöllistä ja/tai useita tukimuotoja samanaikaisesti, laativat oppilaan opettajat yhteistyössä pedagogisen arvion, joka käsitellään moniammatillisesti oppilashuoltotyössä.

Jos oppilas siirtyy tehostettuun tukeen, hänelle laaditaan oppimissuunnitelma. Suunnitelman laatimiseen osallistuvat oppilas huoltajineen, erityisopettaja, tarvittaessa aineenopettaja ja muut tukihenkilöt. Jos tehostettu tuki ei riitä, oppilaalle laaditaan pedagoginen selvitys, jonka käsittelyn jälkeen rehtori tekee tarvittaessa erityisen tuen päätöksen. Tällöin oppilaalle laaditaan erityisen tuen toteuttamista varten HOJKS eli henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma. HOJKS sisältää opetuksen suunnitelmaosuuden lisäksi myös oppimisen etenemisen seurannan. Suunnitelmaa muutetaan ja tarkennetaan säännöllisesti ja aina tarvittaessa.

Osa-aikainen erityisopetus

Liminganlahden yhtenäiskoulun oppilas voi saada oppimisen ja koulunkäynnin tueksi osa-aikaista erityisopetusta kaikilla tuen portailla. Osa-aikaista erityisopetusta antavat koulumme laaja-alaiset erityisopettajat. Opetus voi tapahtua osa-aikaisen erityisopetuksen omassa opetustilassa, mutta osa-aikaista erityisopetusta voidaan antaa myös esimerkiksi erilaisin joustavin järjestelyin (esimerkiksi samanaikaisopetus ja joustavat ryhmittelyt).

Osa-aikaista erityisopetusta tarjotaan oppilaille kunkin yksilöllisen tuen tarpeen mukaan. Laaja-alaiset erityisopettajat antavat myös tarvittaessa konsultaatioapua luokan- ja aineenopettajille yksittäisen oppilaan tai opetusryhmän tuen suunnitteluun ja toteutukseen. Laaja-alaiset erityisopettajat ovat mukana myös perusopetuslain mukaisten pedagogisten asiakirjojen laatimisessa.

Lukuvuonna 2016–2017 osa-aikaisesta erityisopetuksesta vastaavat seuraavat opettajat:

pienluokka  Mirja-Lea Kallio
1.–3. lk. ja Rantakylän koulu Antti Hautala
4.–6. lk. ja Lakeuden koulu Satu Savilaakso
7.–9. lk. ja Ketunmaan koulu Pirkko Pesu

Pienryhmä

Koulullamme on useita erityisopetuksen pienryhmiä. Näissä ryhmissä voivat opiskella oppilaat, joilla on esimerkiksi keskittymis- tai oppimisvaikeuksia. Opiskelu tapahtuu pääasiassa pienryhmässä (korkeintaan 10 oppilasta) jokaisen oppilaan oman lukujärjestyksen mukaan. Mahdollisuuksien mukaan pienryhmien oppilaat opiskelevat myös yleisopetuksen ryhmissä (esim. tietyt oppiaineet), jolloin oppilaan tarvitsema tuki suunnitellaan ja toteutetaan niin, että yksilöllinen oppiminen on mahdollista.

Pienryhmän jokaisen oppilaan yksilölliset tuen tarpeet ovat keskiössä, kun erityisen tuen päätöstä tehdään pedagogisen selvityksen pohjalta. Oppilaan oppiaineita ei välttämättä aina ole tarve yksilöllistää ja jokainen yksilöllistettävä oppiaine käsitellään erikseen ja perustelut yksilöllistämiselle kirjataan pedagogiseen selvitykseen. Joskus oppilas voi tarvita pienryhmän tukea esimerkiksi toiminnanohjauksen tai keskittymisen vuoksi.

Oppilaan koulunkäyntiä tuetaan yhdessä vanhempien ja muiden opettajien, rehtorin ja moniammatillisen oppilashuoltotyöryhmän kanssa. Tarvittaessa on mahdollisuus tehdä tiivistäkin yhteistyötä esim. koulukuraattorin tai kouluterveydenhoitajan kanssa. Pienryhmäopiskelun aikana pyritään löytämään oppilaalle sopivin tapa jatkaa koulunkäyntiään.

Erityisopetuksen pienryhmät ja opettajat lv 2016–2017

pienryhmä 1.–2. lk.         Annika Isosaari 
pienryhmä 3.–5. lk.  Harri Leinonen
pienryhmä 5.–6. lk. Sinikka Muhonen

pienryhmä 7.–9. lk.

Marjukka Alatalo

Kosma Huovinen

pienryhmä 7.-9. lk.  Leena Askeli ja Oiva Konttinen

 Lisätietoja erityisopetuksesta ja sen järjestämisestä kohdasta  Opetussuunnitelma.