Liminganlahden koulun välituntipiha.

Limingan kielirikasteisen opetuksen kehittämiselle tunnustusta – Opetushallitus huomioi tähtihankkeena!

Miten opettaa oppilaille vieraalla kielellä, jos ei ole koulutukseltaan kieltenopettaja tai oma kielitaito on hieman ruosteessa? Mitä tarkoitta CLIL ja miten saadaan varhennettu kielenopetus kukoistamaan? Näitä pohdittiin Limingassa muutama vuosi sitten. Osana kunnan kansainvälistä strategiaa Limingan perusopetuksessa oli alkanut kaksikielinen kielirikasteinen opetus, jossa osa oppiaineen tunneista opetetaan vieraalla kielellä, tässä tapauksessa englanniksi. Kielirikasteista opetusta tarjottiin myös varhaisille oppijoille esikouluikäisistä lähtien. Oppiaineiden sisältöjen opettaminen vieraalla kielllä tai varhennetun vieraan kielen opetus oli kuitenkin monelle opettajalle uusi asia.

– Moni ei ollut aiemmin opettanut englantia ja oli lisäkoulutuksen tarpeessa, kertoo Liminganlahden koulun englanninopettaja Hanna-Mari Sipola.

Haaste ratkaistiin hankkeella, jossa opetusta kehitettiin vastaamaan entistä paremmin kansalliseen opetussuunnitelmaan ja kunnan kansainväliseen strategiaan. Erasmus+ -hankkeessa ryhmä opettajia haki uutta oppia kursseilta ympäri Eurooppaa ja sai itsevarmuutta opetukseen.

– Opettajilla on nyt uutta asiantuntemusta ja rohkeutta ottaa haltuun sekä kielirikasteinen opetus että vieraan kielen opetus. Hyviä käytänteitä on myös jaettu muille opettajille koulujen sisällä.

Hanke päättyi keväällä 2022, mutta sen aikana saadut opit ovat jääneet pysyvään käyttöön. Esimerkiksi kunnan opetussuunnitelma korostaa kielten opetuksen painoarvoa, ja oppilaiden kielipolkua on kehitetty koko ajan, myös hankkeen päättymisen jälkeen.

– Limingassa kielten opetuksen kanssa on otettu isoja askelia. Englannin lisäksi opetusvalikoimaan on tullut myös muita kieliä. Esimerkiksi neljäsluokkalaiset voivat valita uuden A2-kielen, joka ei ollut aiemmin mahdollista.

Voit lukea koko jutun Opetushallituksen sivuilta tästä linkistä.