Varautuminen

Pitkittynyt sähkökatko voi aiheuttaa tilanteen, jonka vuoksi yhteiskunnan tarjoamat palvelut häiriintyvät tai jopa keskeytyvät. Myös Limingan kunnassa on varauduttu erilaisten yllättävien tilanteiden varalle. Valmiussuunnitelman yleinen osa on luettavissa tästä linkistä.

Kunnassa on varauduttu muun muassa sähkökatkoksiin sekä ruoanvalmistuksen ja -jakelun järjestämiseen. Kunnalla on suunnitelmat myös evakuointeihin ja tilapäismajoitusten järjestämiseen. Vastaavalla tavalla vesihuollon häiriöihin ja vedenjakeluun on varauduttu Limingan vesihuollon toimesta. Energiahuollon osalta Oulu Seudun Sähköllä on suunnitelmat siitä, miten lämmön ja sähkön saanti turvataan, jos niitä joudutaan rajoittamaan tai säätelemään. Tällaisista tilanteista kerrotaan kunnan nettisivuilla ja some-kanavissa aina ensitilassa.

Tarpeen vaatiessa kunnalla on mahdollisuus hyödyntää sekä omia sähköisiä infotauluja että perinteisiä ilmoitustauluja, joita löytyy esimerkiksi kirjastolta ja Lakeustalolta. Ennakoimattomissa tilanteissa perinteiset ilmoitustaulut ovat avainasemassa – jos sähköä ei ole saatavilla, viestintä hoidetaan valmiussuunnitelman määrittelemin keinoin.

Oulun Seudun Sähkö lähettää asiakkailleen häiriötilanteissa tekstiviestin siihen numeroon, joka sähkösopimuksen yhteystiedoissa on annettu. Mikäli haluat tarkistaa, onko yhteystietosi ajan tasalla, voit soittaa numeroon 08 310 1313. Tästä numerosta saat tarvittaessa tietoa myös häiriötilanteessa, mikäli verkossa oleva tieto ei tavoita tai mikäli tekstiviestit eivät ole käytettävissäsi.

On myös hyvä, että sähkökatkon tullessa huolehdimme läheisistämme ja naapureistamme: mikäli tiedät, että lähistöllä asuu henkilöitä, jotka eivät käytä nettiä, voit varmistaa, että myös heillä on tiedossa sähkökatkon kesto, mikäli se on ennalta määritelty.

Varautuminen on yhteistyötä, jossa myös kotien rooli ja omaehtoinen varautuminen on tärkeää. Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Olisi hyvä, jos kotoa löytyisi vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä. Myös varautumisen perusteet on hyvä tietää: mistä saa oikeaa tietoa häiriötilanteessa ja miten pärjätä kylmenevässä asunnossa.

Mitä kotivaraan kuuluu?

• Vesiastiat (puhtaat ja kannelliset)
• Helposti valmistettavaa ja kaikille perheenjäsenille sopivaa ruokaa
• Lemmikkien ruokaa

Lisäksi kotona on hyvä olla:

• Paristoilla toimiva radio ja paristoja
• Paristoilla toimiva taskulamppu ja paristoja
• Varavirtalähde esimerkiksi puhelimen lataamista varten
• Retkikeitin ja tulitikut
• Käteistä rahaa
• Välttämättömät lääkkeet
• Joditabletteja
• Hygieniatarvikkeet
• Ensiaputarvikkeet
• Käsisammutin tai sammutuspeite

Lisätietoa löydät 72tuntia.fi-sivustolta, jonne pääset tästä linkistä. Voit myös testata, kuinka hyvin osaat varautua. Testiin pääset tästä linkistä.

Sähköpula ja mahdolliset katkot sähkönjakelussa

Jotta sähköjärjestelmä toimii, sähköä on tuotettava joka hetki yhtä paljon kuin sitä kulutetaan. Sähköpulassa kantaverkkoyhtiö Fingrid voi joutua tekemään päätöksen alueellisista, kiertävistä sähkökatkoista.

Lue lisää!
Puhdasta vettä kaadetaan lasiin.

Miten sähkökatko vaikuttaisi vesihuoltoon? Tutustu ohjeisiin!

Vaikka vesilaitos on varautunut häiriötilanteisiin, on vedenkäyttäjien hyvä tehdä myös omaa varautumista. Tästä syystä olemme koonneet ohjeita mahdollisten alueellisten sähkökatkojen varalle

Lue lisää!