fbpx
Liminganlahden kouluryhmä vierailulla Turkin Konyassa.

Liminganlahden kouluhankkeen matkakertomus Turkin Konyasta

Liminganlahden Erasmus+ kouluhanke kokoontui ensimmäisen kerran Turkin Konyassa 22.–26.4.2024. United Friends for Better Future -kokoontuminen oli huikea sukellus turkkilaiseen kulttuuriin, historiaan ja arkeen. Suomesta Turkkiin meitä matkusti kaksi opettajaa ja kuusi oppilasta.

Lähdimme matkaan lauantaina 20.4.2024 klo 5.55 lennolla Oulusta. Matka jatkui Helsingistä Istanbuliin puolilta päivin. Vietimme yhden yön Istanbulissa tutustuen siellä Sultanahmetin vanhaan kaupunkiin. Sunnuntaina matka jatkui kohti Konyaa, jossa meidät ottivat vastaan koulun henkilökunta ja isäntäperheet. Isäntäkoulumme Konyassa oli Karatay Bilim ve Sanat Merkezi, eli suomeksi Karatayn tiede- ja taidekeskus. Koulu on lahjakkaille lapsille ja nuorille tarkoitettu koulu. Oppilaat käyvät koulua oman päiväkoulunsa lisäksi. Meidän lisäksemme koulun vieraiksi saapui Kreikan Gastounista kaksi opettajaa ja kuusi oppilasta.

Liminganlahden oppilaat Konyassa koululuokassa.

Ensimmäisenä päivänä ohjelmassa oli tervetuliaistilaisuus, jossa pidettiin puheita ja esitelmiä. Me liminkalaiset kerroimme alueemme luonnosta ja sen erityispiirteistä. Isäntien esityksessä saimme kuulla Konyan tärkeimmistä vierailukohteista, ja kreikkalaiset vieraat kertoivat oman kotimaansa kulttuurista ja erityispiirteistä. Tervetuliaistilaisuuden jälkeen siirryimme ruhtinaallisen lounaspöydän ääreen. Pöytään oli katettu turkkilaisten ruokien lisäksi meidän vieraiden tuomia herkkuja. Iltapäivällä oppilaille oli järjestetty kolme erilaista työpajaa: sähköön liittyvä työpaja, taidetyöpaja, jossa tehtiin turkkilaista marmorointia sekä robotiikkatyöpaja. Työpajojen jälkeen perheet hakivat oppilaat isäntäperheisiin. Illalla oppilaat olivat käyneet keilaamassa ja viettäneet aikaa yhdessä. Isäntäperheet huolehtivat oppilaista erittäin hyvin ja kaikki viihtyivät perheissään erinomaisesti.

Tiistaina vierailimme Konya tiedekeskuksessa ja Çatal Hüyükin neoliittisessa asutuskeskuksessa. Päivän päätteeksi pääsimme myös valtavaan ostoskeskukseen hankkimaan tuliaisia kotiväelle.

Keskiviikkona ohjelmassa oli Konyan päänähtävyys eli Mevlanan museoalue. Mevlana Rumi eli 1200-luvulla. Hänet tunnetaan filosofina, runoilija ja uskonnollisena johtajana, ja hänen mausoleuminsa Mevlana museossa on tärkeä pyhiinvaelluskohde. Rumin seuraajat perustivat kuuluisan pyörivien dervissien liikkeen. Häntä muistetaan myös rauhan ja rakkauden lähettiläänä. Museoalueella näimme myös panoraama- ja miniatyyrimuseot sekä marttyyrimuseon. Museokierroksen jälkeen kuljimme läpi vanhan basaarialueen. Lounasta söimme pyörivässä torniravintolassa, joka oli 42. kerroksessa.  Illalla oppilaat tapasivat Ecdat Parkin puistossa.

Viimeisenä päivänä kävimme Kelebekler Vadisin troopisessa perhoslaaksossa. Laakso oli oikeastaan kasvihuonerakennus, jossa perhoset voivat lentää vapaana. Perhoslaakson jälkeen vierailimme vielä pienessä Sillen kaupungissa. Isäntämme halusivat esitellä meille Rooman valtakunnan ajalta peräisin olevan bysanttilaisen Pyhän Helenan kirkon. Vierailun jälkeen söimme lounasta Konyan jalkapallostadionin ravintolassa.

Liminganlahden oppilaat Sillessä.

Koululla oppilaille oli vielä järjestetty kolme työpajaa: he tekivät matkamuistoksi turkkilaista kölninvettä ja kynttilöitä, ympäristötyöpaja, jossa he joutuivat pohtimaan tietoisuuttaan erilaisista ympäristöä saastuttavista tekijöistä sekä työpaja entsyymeistä. Lisäksi he saivat tietoiskun Turkin Zero Waste -ohjelmasta. Työpajojen jälkeen istutimme ystävyyspuutarhaan ruusun taimia. Jokainen isäntäoppilas istutti vieraansa kanssa yhteisen ruusun taimen. Lopuksi ohjelmassa oli puheita ja todistusten jako.

Perjantaina kotimatka alkoi aamulla klo 8.40, jolloin lentomme lähti Konyasta kohti Istanbulia. Istanbulista lensimme Helsinkiin, jossa jouduimme odottamaan 5 tuntia Oulun lentoa. Oulussa olimme perillä puoli yhdeltä yöllä, väsyneinä, mutta monta elämystä, kokemusta ja uutta ystävää rikkaampina!