fbpx
Jutkokylän pyöräkatu

Jutkokylään Limingan ensimmäinen pyöräkatu

Limingan kunta sai viime vuonna liikenne- ja viestintäministeriöltä rahoitusta jalankulku- ja pyöräilyväylän aluereitin kehittämiseen Jutkokylän alueelle. Hankkeessa rakennettiin lähes puolitoista kilometriä pitkä pyöräkatu, sekä siihen liittyvät jalankulun ja pyöräliikenteen järjestelyt. Jutkokylän aikaisemmat liikennejärjestelyt suosivat turhaa läpiajoa, johon haluttiin hankkeen avulla puuttua. Pyöräkatu ohjaa jatkossa henkilöautoliikennettä enemmän pääväylille, jolloin pyöräilyn ja kävelyn määrät voivat kasvaa väylällä turvallisesti. Samalla muutokset parantavat Jutkokylän esteettömyyttä. Hankkeessa uusittiin myös alueen siltoja ja kunnostettiin viheralueita.

Miten pyöräkatu sitten poikkeaa tavallisesta kadusta? Silmiinpistävin muutos on varmasti kadun uusi, punainen pinta, mikä on saanut osan jo puhumaan pyöräbaanasta. Baanoissa on kuitenkin kyse yksistään pyörille ja niihin rinnastettaville ajoneuvoille, kuten sähköskuuteille, pyhitetystä kulkuväylästä. Honkitiellä ja Pajutiellä saa kuitenkin edelleen ajaa myös autoilla, mutta liikennesäännöissä on tapahtunut muutoksia.

– Pyöräliikenteellä on pyöräkadulla autoliikenteeseen nähden ensisijainen asema. Pyöräkadun nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa, ja sivukadulta pyöräkadulle kääntyvät ajoneuvot ovat lisäksi väistämisvelvollisia, kertoo kunnallistekniikan liikelaitoksen johtaja Marja-Riitta Vavuli-Kiviniemi.

Jalankulkijoille on osoitettu oma väylänsä pyöräkadusta erilleen. Jatkossa pyörän kanssa ei saisi enää suunnata kävelyn väylälle. Alkuvaiheessa uudet liikennejärjestelyt vaativat varmasti opettelua kaikilta, mutta muutos on pyritty tekemään hyvin näkyväksi liikennemerkeillä ja katuun tehdyillä maalauksilla. Maalaukset on jo saatu kokonaisuudessaan tehtyä valmiiksi, mutta liikennemerkkejä täydennetään vielä syyskuun loppuun mennessä.

Kävelyn väylän liikennemerkki Pyöräkadun liikennemerkki

Pyöräkadun pelisäännöt mietityttävät

Liikennemerkeistä ja maalauksista huolimatta Jutkokylän liikennesäännöt voivat olla osalle asukkaista epäselviä. Se ei ole toisaalta mikään ihme, sillä Honkitie ja Pajutie ovat Limingan ensimmäisiä pyöräkatuja, eivätkä ne ole vielä järin yleisiä naapurikunnissakaan. Pyöräkadut tulevat kuitenkin tulevaisuudessa varmasti lisääntymään niin Limingassa kuin muuallakin. Uusi katutyyppi on monille vieras, eikä siihen liittyvää liikennemerkkiä välttämättä osata tunnistaa oikein.

– Honkitien alkuun lisätty pyöräkadun merkki on saatettu sekoittaa pihakadun merkkiin. Pihakadun merkki on sekin sinipohjainen ja samankokoinen kuin pyöräkadun tapauksessa, joten sekaannus on ymmärrettävä.

Uusien pelisääntöjen kirkastamiseksi on lokakuulle suunniteltu tilaisuutta, jossa kadulla kulkemista voisi harjoitella ohjatusti. Tilaisuudesta tiedotetaan tarkemmin myöhemmin ohjelman varmistuttua.

Pyöräkadulla pyöräilyyn liittyen on julkaistu video, jonka voit katsoa alla olevasta upotuksesta.

Liminka osallistuu ensimmäistä kertaa Euroopan liikkujan viikolle (16.-22.9.2023). Viikolla kannustetaan ihmisiä pohtimaan omia, arkisia liikkumisvalintoja ja niiden vaikutuksia ympäristöön, yhteiskuntaan ja terveyteen. Euroopan liikkujan viikkoa koordinoi Suomessa Motiva Oy Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin toimeksiannosta.