fbpx
Pyöräilijä ja kaupungin valot.

Pyörällä kuuhun -hanke hakee testipolkijoita

Limingan kunnan ja Raahen seudun kehityksen yhteishanke Pyörällä kuuhun hakee testipyöräilijöitä kesälle 2022. Hankkeen tavoitteena on kehittää pyörämatkailun olosuhteita Limingassa ja Raahen seudulla muun muassa parantamalla reittejä ja palveluita koskevan informaation saavutettavuutta, ideoimalla pyörämatkailua tukevia palveluita ja tuotteita sekä laatimalla uusia retkipyöräilyyn soveltuvia reittejä. Hankehenkilöstö on kevään 2022 aikana suunnitellut pitkää retkipyöräilyn rengasreittiä, joka kuljettaa matkalaisen Limingasta Siikajoen kautta Raaheen ja edelleen Pyhäjoelle saakka. Takaisin lähtöpisteeseen reitti palaa sisämaan kautta poiketen Vihannissa ja Paavolassa. Pitkän rengasreitin pituus on noin 200 kilometriä.

Aivan koko rengasreittiä ei kuitenkaan tarvitse välttämättä lähteä pyöräilemään, vaan tarjolla on myös lyhempiä vaihtoehtoja. Esimerkiksi Varjakan kierros ja Varessäikän polkasu ovat maltillisen mittaisia, noin 30 kilometrin pituisia lenkkejä, jotka soveltuvat pituutensa puolesta myös hyvin vähemmän pyöräilyä harrastaneille henkilöille. Hieman enemmän haastetta tarjoaa noin 70 kilometrin mittainen Siikajoen kierros, joka kulkee kauniissa jokivarressa Siikajoen Keskikylältä Revonlahden ja Ruukin kautta Paavolaan, ja palaa takaisin joen toista puolta.

Kaikki reitit ovat tässä vaiheessa vasta luonnoksia, ja reitteihin voidaan tehdä vielä muutoksia saadun käyttäjäpalautteen pohjalta. Hankehenkilöstö Katariina Huikari ja Siiri Sarias kaipaavat avukseen innostuneita pyöräilijöitä, sillä kahden henkilön mielipiteet ja kokemukset eivät vielä ole riittävän luotettavia.

– Mitä useampi silmä- ja pyöräpari saadaan reittejä kiertämään, sen kattavammin meille kertyy myös tietoa suunniteltujen reittien potentiaalista matkailumielessä. Omaan arvioomme emme uskalla aivan täysin luottaa, sillä meillä saattaa olla tiettyä lukkarinrakkautta itse luomiamme reittejä kohtaan, naurahtaa hankkeen projektipäällikkönä toimiva Huikari.

Hankehenkilöstö onkin päätynyt pyytämään avukseen Pohjois-Pohjanmaan aktiivisia pyöräilijöitä. Tällä hetkellä etsinnässä on innokkaita maantie- ja sorapyöräilijöitä, jotka voisivat käydä kiertämässä laadittuja reittejä, sekä havannoida samalla reittien mukavuutta, mielenkiintoisuutta ja palveluiden saatavuutta reitin varrella.

– Reitin ja tarkemman ajoajankohdan saa valita itse – ainoa toiveemme on, että testiajo suoritettaisiin elokuun loppuun mennessä. Tehtävästä kiinnostuneet fillaristit voivat tutustua reitteihin ennakkoon hankesivujen kautta, ja ilmoittautua sitten testipyöräilijäksi yhteydenottolomakkeen kautta. Ilmoittautuneet pyöräilijät saavat meiltä sähköpostiinsa lisäohjeita sekä havaintolomakkeen, jonka kautta kokemuksia reiteistä kerätään, opastaa hankkeen projektikoordinaattorina toimiva Sarias.

– Halutessaan pyöräilijä voi napata matkan varrelta kuvia tai videota. Meille saa myös toimittaa poljetusta reitistä gpx-jäljen, jos sellaisen ottaa pyöräilyn aikana talteen.

Testipyöräilijät tarjoavat reittikehityksen kannalta erittäin arvokasta tietoa, jota hyödynnetään reittien jatkokehityksessä. Havainnot voivat ohjata reitin osittain paremmin pyöräilyyn soveltuville teille, tai ne voivat paljastaa reitin varrelta kätkettyjä helmiä, joiden äärelle matkailijat tulisi ehdottomasti ohjata. Pyöräilijöille on luvassa myös pieni porkkana.

– Kaikkien havaintojaan toimittaneiden testipyöräilijöiden kesken arvotaan yksi 100 euron arvoinen lahjakortti urheiluliikkeeseen. Samalla testiajot tarjoavat alueen pyöräharrastajille mahdollisuuden vaikuttaa heille rakkaan harrastuksen olosuhteisiin, kertoo Huikari.

Testipyöräilystä kiinnostuneet – ottakaa yhteyttä!

Testipyöräilylle voi lähteä kuka tahansa. Kaikki laaditut reitit ovat tässä vaiheessa vasta luonnoksia, eikä reittien ominaisuuksista ole siksi vielä täyttä tietoa. Testipyöräilijän onkin hyvä ottaa huomioon muutamia seikkoja ennen pyörän satulaan hyppäämistä.

– Kaikki reitit eivät sovellu poljettaviksi aivan millä tahansa kalustolla. Esimerkiksi Varessäikän polkasu on reitti, joka on mahdollista kiertää kokonaisuudessaan myös maantiepyörällä. Sitä vastoin Varjakan kierros vaatii jo alle vähintään gravel-pyörän, jos reitin haluaa kiertää kokonaan suunnitelman mukaisesti. Testiajoa suunnittelevan onkin hyvä perehtyä reitin pinnoitetietoihin ennakkoon, opastaa Huikari.

Toinen huomioitava asia on turvallisuus. Yksikään suunnitelluista reiteistä ei kulje pelkästään pyöräteitä pitkin. Etenkin pitkällä rengasreitillä testipyöräilijän tulee noudattaa tarkkaavaisuutta ja varovaisuutta muun liikenteen suhteen, sillä reitti voi välillä kulkea myös suhteellisen vilkkaasti liikennöidyn tien pientareella. Mikäli pyöräilijä havaitsee testiajolla, että reitti olisi hyvä esimerkiksi turvallisuussyistä ohjata toiselle tielle, voi hän suorittaa testin hyväksi havaitsemaansa vaihtoehtoa myöden ja kertoa tästä havaintolomakkeen kautta. Testiajot suoritetaan täysin omalla vastuulla, ja hankehenkilöstö haluaa muistuttaa turvavälineistön tarpeellisuudesta tien päällä.

– Kypärä tietysti on ehdoton aina pyöräillessä, minkä lisäksi pyöräilijä voi hyötyä heijastavan turvaliivin käytöstä myös päiväsaikaan, neuvoo Sarias.

Pyöräilijän olisi hyvä kuljettaa lisäksi mukanaan pidemmillä reiteillä vähintään pyöränkumin paikkausvälineitä tai varasisäkumia. Muita muistettavia asioita ovat riittävä veden- ja energiansaanti, kännykän akun riittävyyden varmistus sekä reitin suunnittelu hyvin ennakkoon. Yöpymään ei välttämättä pääse joka yö sisätiloissa, joten tarvittaessa mukaan olisi hyvä ottaa esimerkiksi teltta tai riippumatto.

Testipyöräilystä kiinnostuneet voivat perehtyä ohjeistukseen tarkemmin hankesivuilla, mistä löytyy myös tietoa laadituista reiteistä. Ilmoittautuminen testipyöräilijäksi tapahtuu yhteydenottolomakkeen kautta, jonka vapaa sana -kohtaan halukkaan pyöräilijän tulisi ilmoittaa kiinnostuksestaan toimia koepolkijana.

Hankesivut löydät täältä.

Yhtedenottolomake löytyy täältä.

Lisätietoa testipyöräilystä löydät täältä.