fbpx
Liminka-blogi -grafiikka luontokuvassa, jossa lapset seisovat lammen rannalla

Liminka-blogi: Luontokoulun syksy

Limingan luontokoulun syksyn toiminta käynnistyi heti ensimmäisellä kouluviikolla neljäsluokkalaisten luontokoulupäivillä Limingalahdella luontokoulun ympäristössä. Jokainen Limingan peruskoulujen neljäsluokkalainen pääsi tutkimaan mikrokooppilla luontokoulun niityltä haavimiaan ötököitä ja tekemään niistä määritystutkimuksen. Toimintaan sisältyi myös selkärangattomien lajinimiin liittyviä leikkejä ja suomen kielen tehtäviä. Tupoksen ja Liminganlahden koulujen oppilaat pyöräilivät luontokoululle ja Ojanperän oppilaat tulivat paikalle bussikyydillä.Luontokoululaisten tutkimusmateriaali pöydällä tarkasteltavana.

Kolmasluokkalaiset tutkivat syksyn aikana luontokoulussa kosteikon selkärangattomia eliöitä ja määrittivät niitä mallikuvien perusteella. Pohjahaavin avulla oppilaat ottivat näytteet pohjamudasta, lisäsivät vettä näyteastiaan ja jäivät odottelemaan pinnalle nousevia eliöitä ja nappasivat niitä sitten luuppipurkkeihin tarkasteltaviksi. Lisäksi leikittiin leikkejä, joissa tuli tutuksi monen vesistössä elävän ötökän lajinimi. Ojanperän puistossa kolmasluokkalaisten ohjelmaan sisältyi myös vesistötutkimus, jossa tutkittiin puiston lammen veden puhtautta ja siivottiin lammen ympäristöä roskapihtien avulla. Myös lammesta saatiin kerättyä paljon roskaa pois. Tupoksen ja Limingalahden kolmasluokkalaisilla luontokoulupäivä oli Liminganlahdella.

Juuri ennen pakkasten ja lumen tuloa ehdimme kuudesluokkalaisten Luontoliikunnan valinnaisaineryhmien kanssa käydä aistiretkellä suolla Rantakylän maastossa. Suolla liikkuminen, suokasvien tutkiminen ja tuoksuttelu, karpaloiden ja variksenmarjojen maistelu oli oppilaista palautteen perusteella mukavaa ja osalle ihan ensimmäinen kokemus suoluonnosta. Toiminnallisen retken aikana oppilaat saivat myös tietoa siitä, kuinka suo syntyy ja pääsivät mittaamaan rahkasammalkerroksen syvyyttä, jonka perusteella voitiin arvioida suon ikää.

Luontokoululaiset auringonkukkapellolla.

Aiempina vuosina olemme ehtineet ennen talventuloa vielä puuhailla ekaluokkalaisten kanssa syksyisessä metsässä, mutta tänä syksynä ohjelma onkin ensimmäistä kertaa pitänyt sopeuttaa talviseen luontoon. Mutta sepä ei ole innokkaita ekaluokkalaisia haitannut. Leikkivarjolle on lumenalta löytynyt vielä lehtiä lennätettäväksi ja eläinten talveen valmistautuminenhan on lumisessa metsässä tuntunutkin varsin ajankohtaiselta. Leikkien ja pienten tehtävien kautta kaikki ekaluokkalaiset pääsevät tutustumaan luontokoulutoimintaan oman koulun lähimetsässä tai puistossa vielä tämän syystalven aikana.

Luontokoulun talviohjelmat tammikuusta alkaen on suunnattu viidesluokkalaisille. He osallistuvat Luomuksen kansalaistutkimus Talviseurantaan tekemällä lumitutkimuksia. Tutkimusten lisäksi kokonaisen luontokoulupäivän aikana Liminganlahdella ehditään käydä lumikenkäilemässä lahdella, ruokailla ulkona ja lopuksi nauttia lämpimät vaahtokarkkikaakaot. Kolmasluokkalaiset pääsevät luontokouluilemaan myös talviaikaan omien koulujensa ympäristössä tehden lämpötilan ja lumensyvyysmittauksia ja tutkimalla puiden jäkäliä luupeilla ja suurennuslaseilla.

Kirjoittaja on Henna Niemi-Korpi, joka toimii luontokouluopettajana Limingan luontokoulussa. Vapaa-aika kuluu myös ulkona luonnossa liikkuen. Lintujen tarkkailu luonnossa polkujen ulkopuolella seikkaillen, melominen ja tunturivaellukset talvisten hiihtoretkien lisäksi antavat erilaisissa luontoympäristöissä mahdollisuuden luonnon estetiikan ihmetelyyn ja ihasteluun.