fbpx
Tupoksen koulun oppilaat kokeilevat iWall-peliseinää.

Peliseinä innostaa erityisesti alakoululaisia liikkumaan

Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa marraskuussa 2023 valmistuneessa Henri Sirosen ja Anssi Tornbergin pro gradu -tutkielmassa Oppilaat kohti liikunnallisempaa elämäntapaa – Opettajien näkemyksiä ja kokemuksia iWall-peliseinän hyödyntämisestä liikuntapedagogisena työvälineenä havaittiin iWall-peliseinän olevan motivoiva laite pelaamiseen ja liikkumiseen. Tutkielmaan tutustui Tupoksen koulun lehtori Kaisa Koskela.

– Liminganlahden ja Tupoksen kouluilla olevat iWall-peliseinät ovat olleet käytössä 2−4 vuotta. Sirosen ja Tornbergin tutkimukseen on haastateltu myös liminkalaisia opettajia. Erityisen vahvaa liikuntamotivaation kehitys on tutkielman mukaan alakoululaisten ja juurikin ensimmäisten vuosiluokkien keskuudessa. Keskeistä oli myös se, että iWall tuki kaikentasoisten liikkujien motivaatiota liikkumista kohtaan.

Tutkielmaa varten haastateltujen opettajien mukaan iWall soveltui harjaannuttamaan motorisia taitoja pääosin tiedostamattomasti ja tuki näin jo olemassa olevien liikuntataitojen harjaantumista. Siksi se nähtiin hyvänä lisänä muun oppimisen ohelle eikä niinkään opetuksen keskiöön nostettavana opetusvälineenä. Vaikka haastatellut opettajat eivät kokeneet iWallilla harjaantuvien liikuntataitojen siirtovaikutusta välitunti- tai koululiikuntaan, sillä oli heidän mukaansa sosiaalisten ja psyykkisten liikuntataitojen kehittymiseen paljon positiivisia vaikutuksia.

– Kaikkien opettajien vastauksia yhdisti se, että oppilaat nauttivat iWallilla ennen kaikkea pelaamisesta ja fyysinen aktiivisuus näytti tulevan nimenomaan pelaamisen sivutuotteena. Pelaaminen koettiin lähtökohtaisesti motivoivaksi myös niiden oppilaiden keskuudessa, joiden kiinnostus fyysiseen aktiivisuuteen ei normaalissa liikunnassa ollut erityisen suurta. Vaikka iWallin käyttäminen varsinaisten liikuntataitojen opetuksessa onkin tutkielman mukaan vähäistä, sen antama mahdollisuus uudenlaiselle liikunnalle saattaa olla osalle oppilaista hyvinkin tärkeää.

Tutkielman mukaan yksi tehokas tapa hyödyntää iWallia on opettajien käyttämä pistetyöskentely, jossa iWallia yhdellä kertaa käyttävien oppilaiden määrä vähenee ja oppilaiden mahdollinen jonotusaika lyhenee. Vaikka iWall vaikuttaa tutkielman mukaan olevan tällä hetkellä osa koulun vapaampaa toimintaa, tutkielmassa ilmennyt toive myös muuhun opetukseen liittyvästä sisällöstä voisikin olla omiaan tuomaan aktiivisia videopelejä vahvemmin osaksi koulun arkea.

– Sirosen ja Tornbergin mukaan liikuntamotivaation siirtyminen iWallilta muuhun toimintaan on ilmiö, johon liittyy useita eri muuttujia, eikä selkeän kuvan saaminen ole siksi helppoa. Mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe voisi heidän mukaansa olla esimerkiksi se, miten iWall kannustaa oppilaita kohti aktiivisempaa elämäntapaa myös pelin ulkopuolella.

Miten peliseinä toimii käytännössä? Katso video tästä linkistä.