fbpx
Lapset piirtävät lattialla.

Koivulan päiväkodin lapset tutustuivat laulupiirtämiseen ja matkustivat avaruuteen asti!

Limingan varhaiskasvatus on nostanut päätään sosiaalisessa mediassa: päiväkotiryhmät päivittävät melko ahkerasti Instagram-tilejään kertoen kuvien kera kuulumisia. Sieltä voi seurata useiden ryhmien loistavaa pedagogiikkaa, arjen touhuja ja leikkien riemua. Aina joukkoon mahtuu kuitenkin myös uusia menetelmiä ja ideoita, joita tällä kertaa tarjoillaan Koivulan päiväkodille.

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja Heljä Lumiaho on kouluttautunut laulupiirtämisen saloihin ja jakaa nyt osaamistaan kaikkien iloksi. Kyseessä ei ole koulutus vaan laulupiirtämishetki lapsille ja uudehkon menetelmän tutuksi tuominen samalla henkilökunnalle.

– Laulupiirtäminen on loistava keino kommunikoida lasten kanssa. Tämä on monipuolinen menetelmä, jota voi käyttää ihan pienten lasten tai vaikka koululaistenkin kanssa. Ideana on, että piirretään ja lauletaan yhtä aikaa. Voidaan ottaa vain yksi laulu tai useampia, joiden ympärille muodostetaan yhdessä lasten kanssa tarinaa. Lasten ideoita voidaan vastaan ottaa kesken kaiken ja keksiä tuttuun sävelmään vaikka ihan uudet sanat, ellei valmista laulua aiheesta juolahda mieleen.

Tällä kertaa Kissankellojen ryhmässä työskennellään pitkän pöydän äärellä, jonka ylitse on pyöräytetty koko pöydän peittävä paperi. Lapset istahtavat paperin ääreen ja ensin tehdään taikoja:

– Ravistelen, ravistelen, kutittelen, kutittelen ja laitan pakettiin. Onko kaikilla sormet pakettina? Hyvä! Nyt puhelletaan ja vielä uudestaan! Lumiaho innostaa lapsia:

Sanotaan yhdessä taikasanat la-la-la-pom-pom, taikakynä valmis on!

Ensin piirrellään taikakynäsormella ilmaan ja sitten paperille. Hetki ihmetellään yhdessä, kun jälkeä ei paperiin synny, vaikka kuinka koettaisi ja päätetään ottaa puuvärit avuksi. Lapset seuraavat herkeämättä, miten Lumiaho kuljettelee tarinaa eteenpäin käyttäen välineenä vain muutamaa kuvaa, lauluja ja kynää. Tarinassa nalle lähtee seikkailulle metsään, näkee siellä muun muassa etanaystävän ja ruohikkoa. Samalla kun lauletaan, syntyy paperille pienimmästäkin kätösestä hienoja viivoja: matoja, auringon säteitä ja ruohikkoa.

Tarinassa alkaa satamaan. Äkkiä kynät koputtavat pöytää niin, että kuulostaa oikeasti sateen ropinalta, pian kynillä naputetaan kaatosadetta, kunnes taas hiljenee tihkuksi. Sadepilven takaa pilkistelee onneksi aurinko ja kastunut nalle kuivattelee sen lämmössä. Lopuksi Kissankellojen ryhmän lapset nousevat seisomaan ja tekevät vielä jaloilla tömistellen sadetta ja sen perään valtavat auringot täyttävät huoneen, kun käsiä venytellään niin suureksi ympyräksi kuin osataan. Tästä onkin hyvä jatkaa päivän ulkoleikkeihin.

– Laulupiirtämisen mahdollisuudet ovat laajat. Sen avulla voidaan innostaa lasta kynän käyttöön, jos se ei muutoin oikein kiinnosta – kun samalla lauletaan, unohtuu, että myös piirretään. Menetelmän kehittäjän, Minna Lappalaisen kirjoista löytyy paljon perustietoa laulupiirtämisestä ja mukana on valmiita lauluja sekä muutamia hahmoja piirtämisen tueksi. Esimerkiksi muotojen harjoitteluun löytyy useita eri lauluja, kertoo Lumiaho.

Vuorossa on Kanervien ryhmä ja tällä kertaa lapset asettuvat lattialle levitetyn valtavan kokoisen paperin äärelle. Ensin taiotaan yhdessä taas taikakynät esille ja sitten lähdetään oikeiden kynien kanssa kiertämään paperia. Samalla lauletaan ja piirretään: värikäs polku syntyy paperin ympärille.

Ensin ihmetellään, mitä kaikkea polun varrella näkyy. Madot, marjat ja puut saavat pian seurakseen pilviä, tähtiä, auringon ja kuun. Onneksi keksitään keino päästä tutkimaan tähtiä ja avaruutta myös lähempää:

”Kun kolmion mä piirrän näin kärki ylöspäin
ja neliön kun alle, vielä lisään näin.
Neliötä vielä, kun hieman täydennän:
saan raketin komean!”

Laulun mukana paperille piirtyy mitä upeimpia raketteja ja yhtäkkiä avaruudessa voi nähdä aarteita, kultakolikoita ja jopa avaruusautoja! Matkalta poimitaan mukaan aivan erityinen ystävyyden tähti ja sitten onkin aika palata takaisin metsäpolulle. Polulla noustaan seisomaan ja taputellaan ystävyyden tähdet tiukasti taskuun talteen. Kylläpä tällaisen avaruusseikkailun jälkeen varmasti ruoka maittaa!

lapset pitävät toisiaan kädestä kiinni

 

– Kiitos, tämä oli aivan ihana tuokio ja lapset olivat aivan innoissaan!, kiittelee varhaiskasvatuksen opettaja Elina Kauppi ja miettii, ettei ole ennen kuullutkaan laulupiirtämisen menetelmästä.

Lumiaho kertoo, että menetelmä on vasta nousemassa enemmän esille varhaiskasvatuksessa ja erityisesti erityskasvatuksen parissa. Laulupiirtämisen avulla saadaan usein ujoimmatkin innostumaan ja koska kynnys pidetään matalana, saavat ihan kaikki onnistumisen kokemuksia osallistuessaan: jokainen saa laulaa tai halutessaan vain kuunnella, jokainen saa piirtää tai halutessaan vain katsella. Hyvä vinkki on päästä alkuun lauluvärittämällä, josta valmiita värityskuvia voi tulostaa ainakin KUVILLA-sivustolta.

Valde Saarikoski kuunteli lauluja tosi tarkkaavaisesti ja piirsi kaiken hyvin yksityiskohtaisesti, keskittyen ja ohjeen mukaan.

– Kaikista kivointa oli piirtäminen! Siihen tuli raketti ja puolukoita, muistelee Saarikoski tuokion jälkeen.

– Kaikista kivointa oli piirtää tähtiä, puuta ja rakettia, kertoo myös Adela Ahola, joka aikoo vielä jatkaa ja tehdä oman laulupiirustuksen. Siihen tulee sitten hevosia myös.

Laulupiirtämisestä ja laulupiirtämisen menetelmäkoulutuksista voit lukea lisää tästä linkistä ja lauluvärityskuvia voit tulostaa puolestaan tästä linkistä.