fbpx
Juna peltoaukeamalla aamuauringossa.

“Lähijunaliikenne on yksi kasvun väline” – Oulun seudun kuntajohtajat yksimielisiä kestävän liikkumisen kysymyksistä

Oulun seutu on portti pohjoiseen, vahva ja elinvoimainen Pohjois-Suomen keskus. Seudun merkitys sekä liikenteen solmukohtana että valtateiden ja junaradan läpikulkualueena on entisestään noussut vallitsevassa maailmantilanteessa, painottavat Oulun seudun kuntajohtajat tiedotteessaan. Kuntajohtajat kokoontuivat eilen illalla Oulun BusinessAsemalle pohtimaan kestävän liikkumisen kysymyksiä.

– Toimivat ja sujuvat yhteydet ovat elintärkeitä työvoiman ja tavaravirtojen liikkuvuuden kannalta, mutta tukevat keskeisesti myös elinkeinoelämän kehittymistä, matkailun mahdollisuuksia ja koko Suomen turvallisuutta ja varautumista erilaisiin häiriötilanteisiin.

Oulun seutu on kasvanut väkiluvultaan viime vuosikymmeninä ja kasvaa edelleen. Lähijunaliikenne on yksi kasvun väline ja myös kaupungin ja seudun kasvua tukeva toimenpide. Väestönkasvu tulee tulevaisuudessa keskittymään juuri liikenteen solmukohtiin. Oulun seudun väkimäärää voidaan verrata Vantaan väkimäärään. Väkimäärä ei aseta Vantaalla esteitä kehittää liikenteen solmukohtia ja raideliikennettä, joihin Vantaalla kehittämistoimenpiteitä juuri kohdistetaan.

– Myös Oulun kaupungissa ja seudulla tätä kasvua voidaan nopeuttaa ja ohjata maankäytöllä asemanaseuduille ja liikenteen solmukohtiin. Oulun seudun kasvusta ja alueen vetovoimasta on pidettävä kiinni myös tulevaisuudessa.

Lähijuna perustetaan tulevaisuuden liikkumistottumuksia ja asukkaita varten

Toimiva junaliikenne on modernin tulevaisuuteen katsovan kaupungin ja kaupunkiseudun tunnusmerkki. Lähijunaliikenteen kehittäminen tulee nähdä erityisesti elinvoima- ja vetovoimahankkeena.

– Lähijunaliikenteen käynnistäminen toisi alueelle liike-elämän kasvua, investointeja ja elinvoimaa erityisesti niihin kohtiin, joihin asemapaikat tulevat ja erityisesti kaupunkikeskustaan. Seudulla on tärkeää kehittää lisäksi lähijunaliikenteen matkaketjuja ja liityntäliikennettä eli miten lähijunaliikenne yhdistyy muuhun seudun joukkoliikenteeseen ja myös pyöräilyyn.

Oulun seudulle tarvitaan pilotti, jossa lähijunan käyttövaikutukset todennetaan. Oulun seudun lähijunapotentiaalista, liikennöinnin kannattavuudesta ja mahdollisuuksista on saatu erilaisia arvioita. Loppujen lopuksi kaikki liikennemuodot vaativat yhteiskunnan tukea.

– Tulevaisuuden kestävyys- ja liikkuvuustavoitteiden saavuttamiseksi valtiovalta edellyttää myös kunnilta toimenpiteitä. Kaupunkiseuduilla yksi tehokkaimmista keinoista päästöjen vähentämiseksi on henkilöautoliikenteen vähentäminen ja siirtyminen joukkoliikenteeseen. Vasta julkaistun valtakunnallisen liikennetutkimuksen mukaan pyöräliikenteen osuus tehdyistä matkoissa Oulun seudulla on selvästi Suomen suurin – lähes viidennes matkoista tehdään pyörillä.

Konkretian aikaansaamiseksi katse kiinnittyy myös valtakunnan päätöksentekoon alueen päätöksenteon lisäksi. Valtion sitoutuminen junaliikenteen kehittämiseen luo lopulta edellytykset myös sen paikalliseen edistämiseen ja toimeenpanoon. Oulun seudun kunnat ovat hallitusohjelmatavoitteissaan nostaneet tavoitteekseen lähijunaliikenteen kehittämisen, jota tukee myös kaksoisraiteen toteuttaminen Liminka–Oulu välillä ja Oulun asemakeskuksen kehittäminen.

Oulun seudun kuntajohtajien lausunnon voit lukea kokonaisuudessaan tästä linkistä.

Kuva: Arimo Eklund