fbpx
Liminka-blogin grafiikka, jossa Kaisa Salmu ja Laura Kelhä pyöräilykypärät päässä

Liminka-blogi: Näkemäesteitä ja kovia nopeuksia – nuorten kokemuksia Limingan liikenneturvallisuudesta 

Valtakunnalliselta liikenneturvallisuusviikolta siirrymme sujuvasti kohti Euroopan liikkujan viikkoa. Liikkujan viikon tavoitteena on kannustaa ihmisiä pohtimaan omia, arkisia liikkumisvalintoja ja niiden vaikutuksia ympäristöön, yhteiskuntaan ja terveyteen. Liikkujan viikko kannustaa erityisesti pohtimaan kulkutapavalintoja ja innostaa ihmisiä suosimaan yksityisautoilun sijaan pyöräilyä, kävelyä, joukkoliikennettä tai esimerkiksi kimppakyytejä!

Kulkutapavalintaan vaikuttaa kuitenkin moni seikka. Näitä ovat muun muassa teiden kunto ja kunnossapito, sääolosuhteet, kuljettavan matkan pituus ja tarkoitus sekä kokemus liikenneturvallisuudesta.

Osana Limingan kunnan Nollavisio – Ennaltaehkäisevää liikenneturvallisuustyötä Limingassa -hanketta toteutettiin nuorten liikenneturvallisuuskysely. Liikenneturvallisuuskyselyn tavoitteena oli selvittää nuorten kokemaa liikenneturvallisuutta, etsiä nuorten yleisimmin käyttämiltä väyliltä niin sanottuja vaaran paikkoja sekä saada lisätietoa nuorten liikkumistottumuksista ja liikennekäyttäytymisestä. Kyselyn laadinnasta ja aineiston analyysista vastasi Sitowise.  Kyselyn yhteenvetoaineisto löytyy tästä linkistä – kannattaa tutustua!

Kolme pyöräilijää ylittämässä suojatietä.

Kysely toteutettiin 8.5.–18.8.2023 välisenä aikana ja siihen vastasivat yläkoululaiset sekä lukiolaiset osana koulupäivää. Saimme kasaan mahtavan aineiston niin määrällisesti kuin laadullisesti. Kyselyyn vastasi yhteensä 528 oppilasta ja vastausten laatu oli konsultinkin kommenttien perusteella harvinaisen laadukas. Hienoa meidän nuoret! Lämmin kiitos myös Tupoksen ja Liminganlahden kouluille sekä Limingan lukiolle yhteistyöstä kyselyn osalta!

Kyselyaineiston osalta on vielä nostettava esiin sen erityislaatuisuus: vastanneista 80 prosenttia oli alle 16-vuotiaita. Yli puolet vastaajista (55 prosenttia) ei omistanut minkäänlaista ajokorttia ja yleisin kortti vastaajille (26 prosenttia vastaajista) oli mopokortti. Kyselyaineisto on erityinen myös siksi, että se kuvaa erinomaisesti paitsi nuorten näkökulmaa, myös muun kuin autoilijan näkökulmaa. Yleisesti liikennekyselyihin vastaavat aikuiset, jotka katsovat liikennettä ja muita kulkijoita ja kulkumuotoja erityisesti autoilijan näkökulmasta. Nyt saadut vastaukset 0vatkin erityisen arvokkaita juuri siksi, että niissä korostuu puhtaasti kävelijän ja pyöräilijän näkökulma.

Kyselyn mukaan nuorten yleisin kulkutapa kouluun ja vapaa-ajan menoihin onkin ympäri vuoden polkupyörä ja toiseksi yleisin kävely.

Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että nuoret kokevat Limingan turvalliseksi liikkua. Eri ikäryhmistä alle 15-vuotiaat antoivat yleisestä turvallisuudesta hieman vastausten keskiarvoa alhaisemman tuloksen. Huomionarvoista alle 15-vuotiaiden osalta on, että tämä ikäryhmä on juuri se, joka pääasiassa kulkee kävellen ja pyöräillen – ja kokee liikenneturvallisuutensa hieman alemmaksi kuin muut.

Nuorten vastaajien mielestä liikenneturvallisuutta Limingassa heikentävät erityisesti ajoneuvojen ylinopeudet ja kaahailu, mopoilijoiden hurjastelu ja temppuilu sekä puhelimen käyttö ajaessa. Nuoret arvioivat kyselyssä myös omia kokemuksiaan liikenteessä ja niiden vastaukset olivat liikenneturvallisuuden kannalta erittäinkin hyviä. Silmiinpistävän poikkeuksen teki pyöräilykypärän käyttö, johon jopa 55 prosenttia vastaajista vastasi, ettei käytä kypärää juuri koskaan ajaessaan. Sama havainto tehtiin koulujen aloituksen yhteydessä suojatievahtien palautteen perusteella.

Pyöräilijöitä suojatiellä.

Nuoria pyydettiin kyselyn yhteydessä merkitsemään myös kartalle kokemiaan liikenteen haasteellisia kohtia sekä kehittämistoimia vaativia paikkoja. Saimme myös karttakyselyyn upean saaliin vastauksia: 924 kommenttia. Selvimmät puutteet nuorten mielestä olivat hankalat ja turvattomat risteykset, näkemäpuutteet, talvikunnossapidon puutteet sekä puutteet väylän kunnossa. Esimerkiksi näkemäpuutteet liittyivät usein liittymien tai pihapiirien yhteydessä olevaan kasvillisuuteen. Risteyksiin liittyviä ongelmia koettiin keskustassa esimerkiksi Lakeustalon ja S-Marketin läheisyydessä ja Tupoksessa esimerkiksi Saunarannantien ja Kotisaunan, Kalasaunan ja Saunametsän liittymissä. Kaikki eniten ääniä saaneet kohteet löydät niin ikään yllä olevasta linkistä.

Kyselyaineiston tuloksia käydään läpi uudelleen kunnassa syyskuun aikana liikenneturvallisuustyöryhmän kokouksessa, jossa on kunnan edustuksen lisäksi liikenneturvallisuuden kannalta tärkeitä sidosryhmiä, kuten Liikenneturva, ELY-keskus ja alueellinen liikenneturvallisuustoimija (Sitowise).

Tahtotila liikenneturvallisuuden ja sen kokemuksen parantamiselle on yhteinen ja näihin talkoisiin tarvitaan ihan jokainen liikenteessä kulkija!

Blogin ovat kirjoittaneet Limingan kunnan kehityspäällikkö Laura Kelhä sekä hankeasiantuntija Kaisa Salmu. Naiset vetävät yhdessä Traficomin rahoittamaa Nollavisio – Ennaltaehkäisevää liikenneturvallisuustyötä Limingassa -hanketta. Molemmat suhtautuvat intohimoisesti asiakaslähtöisten kuntapalveluiden kehittämiseen ja havainnoivat liikennekulttuuria ennen kaikkea kaikista nuorimpien tienkäyttäjien näkövinkkelistä. Omassa arjessaan naiset opastavat välillä sydän syrjälläänkin turvalliseen liikennekäyttäytymiseen omia pieniä lapsiaan.